tirsdag 14. mai 2013

På Slanker'n (2)- Livsstilendring - Slank, Sunn & Lykkelig





Bikinisessongen kommer med stormskritt og da begynner de fleste jenter og kvinner å tenke på hvordan skal jeg bli kvitt dette hersens fettet. Alle vet at at vi må spise sunt og trene mer…men alikevel sliter vi med motivasjonen. Noen spiser sundt og trener og sliter fortsatt med vekta. Her kommer del 2;


Livsstilendring- Slank, Sunn & Lykkelig
DU og bare Du, er den eneste som kan ta kontroll over livet ditt.

Slank- Kutt ned på tomme kalorier som sukker og fett
Sunn- Innta all nœring kroppen trenger og benekt alt den ikke trenger
Lykkelig-Et balansert livstil regulerer både følelsesmessig og fysisk velbehag

Det er mulig å ta kontroll over vekta ved sunne valg og moderert posjons størrelse. Kast inn litt bevegelse og det er en sikker vinner
Så hvilken diet er den riktige? Personlig har jeg spist meg igjennom mye rart men har har alltid hatt en vegetarisk linje siden jeg var 20 år. Det har alltid vœrt et mål for meg å vœre slank. I 20 årene var det selvfølgelig ikke noe problem siden jeg alltid har vœrt aktiv (sykler til jobb, hopper på trampoline med datter’n min osv.). Men nœrmere 40 du kommer jo vanskeligere blir det. Forbrennningen går ned, kroppen har flere giftstoffer (på tide med en vårrengjøring) og brått så er ikke hormonbalansen som den pleide å vœre heller- Vi er på forstadiet til overgangsalderen. Så nå må jeg brått tenke på porsjonsstørrelse.
Vet du hvordan stjernene holder seg så slanke og sexy selv om de er både førti og femti? Bein hard jobbing! Noen trener 2-4 timer hver dag og jeg kan love deg at de ikke spiser hva som helst.
Det er ikke unormalt å gå litt opp og ned i vekt +/-2 kg. Min vekt varierer mellom 54kg og 58kg avhengig av om jeg er av eller på sukker. Med sukker i dietten spiser jeg generelt mer enn normalt og har lett for å overspise (som når jeg kommer hjem til mor i jula).


Her er noen tips om hvordan du kan legge om kosten;
-Spis mer frukt og grønt- Ta med deg 5 dl oppkappede grønnsaker og spis som mellommåltid på jobb. Når du har lyst på noe søtt, spis et eple eller annen frukt. Spis kun grønnsaker etter kl 20.00.
-Bytt ut melke produkter med kokos melk i matlaging og drikk mandelmelk isteden for lettmelk (melkeprodukter bør spises med alt fettet eller ikke spises i det hele tatt). Bruk nœringsgjœr  isteden for ost og/eller sterke oster og mindre mengde. Bruk humus som pålegg.
-Spis rå mandler som snack.
-Spis kjøttfri på mandager.
-Bytt ut kjøtt med fisk, bønner og linser.
-Ta en smoothie med proteinpulver til frokost.
-Kutt ned på brød og spis bare 100% fullkornbrød og fullkornpasta.
-Bruk Nori ark (sjøgress) og fullkorn tortillas til å lage wrap/rull isteden for brødskiver.
-Spis Quinoa og havregryn isteden for hvit ris og frokostblanding.



Fotograf: May Liss Urang




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar