mandag 15. april 2013

Lasagna Gardening- Hagestell etter Lasagne metoden

Hittil i livet har jeg konsentrert meg om å være en god kokk. Jeg kan knapt nok holde husplanter i livet, men er inspirert av en kollega som er en ivrig hobby gartner. Hun har snakket om å byggge opp hagebedd etter lasagne metoden i 2 år nå. Det høres så enkelt ut at t.o.m. jeg kan gjøre det. Kan jeg så kan du! 

Underlaget testes

Du slipper å grave et hull i bakken, bare legg pappeskene på bakken og bygg opp beddet lagvis med de forskjellige ingrediensene. Like lett som lasagne, men litt hardere arbeid. Det positive med det er at du får litt trim også  J


Vi er igang


 Dette trenger du:

Store pappesker
Jord (ca 100 liter eller mer på et stort bedd)
Hønse shit
Spade
Avhengig av hva slags jord du kjøper eller graver opp fra din egen hage; Noen bruker også tang og tare og løv.

Ikke lett med hagestell i regnskogen. Hagen er overgrodd.

To dager senere har vi 2 bedd



Få råd og tips fra gartneriet eller venner om hva slags jord man bruker til forskjellige planter. Start med en eller to ting som er lette å gro og urter.
Jeg starter med poteter og grønnkål (min nye venn). Mmm.. gleder meg til bakte poteter og grønnkål chips......






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar